Odnawianie podpisu elektronicznego – jak przedłużyć ważność certyfikatu kwalifikowanego?

Odnawianie podpisu elektronicznego

Elektroniczny podpis kwalifikowany to obecnie przydatne, a często również niezbędne narzędzie zarówno dla przedsiębiorcy, jak i zwykłej osoby fizycznej. Ważność kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest równoznaczna z podpisem odręcznym składanym na dokumencie papierowym. Certyfikat kwalifikowany wydawany jest na określony okres czasu, a złożone w tym czasie sygnatury nie ulegają przedawnieniu. Ograniczony czas działania usługi wymaga od jej użytkownika regularnego odnawiania ważności podpisu. Jak to zrobić?

Procedura przedłużenia ważności certyfikatu

Odnowienie podpisu elektronicznego kwalifikowanego jest prostą i wygodną procedurą, którą można przeprowadzić bez konieczności wychodzenia z domu czy biura. Całe działanie zajmuje zaledwie kilka minut i można je wykonać w pełni samodzielnie, bez konieczności wysyłania jakichkolwiek dokumentów.

Odnowić certyfikat online można wyłącznie wtedy, gdy posiadany certyfikat jest ciągle ważny.

Odnowienie certyfikatu należy rozpocząć od złożenia zamówienia w sklepie internetowym dostawcy usługi, np. wchodząc do odpowiedniego serwisu www.elektronicznypodpis.pl lub www.mszafir.pl. Jeśli chcemy odnowić certyfikat, należy kliknąć zakładkę „Odnowienia certyfikatów”. Pojawi się wówczas kilka opcji do wyboru, gdzie zaznaczamy, czy chcemy odnowić certyfikat kwalifikowany na karcie lub mobilny.

Należy również wybrać okres, na jaki ma być odnowiony certyfikat(1 rok lub 2 lata).

Po wybraniu odpowiednich opcji pojawi się przycisk „Dodaj do koszyka”, który należy kliknąć.

Odnowiony certyfikat będzie zawierał takie same dane, jak obecny certyfikat, a proces odnawiania zostanie rozpoczęty po otrzymaniu przez operatora usługi (KIR) zamówienia.

W kolejnych krokach należy uzupełnić dane subskrybenta oraz firmy lub instytucji, w której imieniu zamawiany jest certyfikat. Po akceptacji regulaminu należy kliknąć przycisk „Zamawiam”.

Odnowienie podpisu elektronicznego na karcie

W ciągu 5 dni roboczych od wykonania wszystkich niezbędnych czynności subskrybent otrzyma drogą e-mailową informację o przygotowanym certyfikacie i sposobie jego zapisania na karcie. Weryfikacja tożsamości jest dokonywana na podstawie ważnego certyfikatu subskrybenta. Konieczne jest również dokonanie płatności na podstawie faktury przesłanej przez operatora usługi.