W biznesie lojalność pełni bardzo dużą rolę. Pozwala przedsiębiorcy na wygenerowanie większych zysków przy niższym koszcie doprowadzenia do transakcji. Eksperci są zgodni co do tego, że utrzymanie stałych klientów jest dużo bardziej opłacalne niż pozyskanie nowych. Jak zbudować lojalność dzięki działaniom marketingowym? Wyjaśniamy!
Czym są działania marketingowe?
Niezwykle trudno jednoznacznie określić czym jest marketing. Jego rozwój powoduje, że przyjmować można różne definicje związane z nim. Wielu specjalistów uznaje, że jest to szereg czynności podejmowanych w celu tworzenia, komunikowania oraz dostarczania produktów, które będą mieć wartość dla klientów. Jego zadaniem jest rozpoznanie, zdefiniowanie i zaspokojenie potrzeb ludzkich. Nieco bardziej dosadnie można uznać go za działania wszelkiego typu, które prowadzone są w celu zwiększenia sprzedaży oferowanych dóbr i usług. Kluczem jest przekazanie pewnych, rzetelnie opracowanych, informacji grupie docelowej. Rodzaje marketingu wymienia Trivo.pl, można tam znaleźć szereg informacji związanych z działaniami: internetowymi, mobilnymi, wirusowymi, zapachowymi oraz politycznymi. Jakie jednak najlepiej sprawdzą się do budowania lojalności klientów?
Jakie działania marketingowe wpływają na lojalność klienta?
W czasach cyfryzacji i wszechobecnego internetu wielu z przedsiębiorców zapomina, że działania marketingowe pozwalające na zwiększenie lojalności klientów można prowadzić dwojako – online oraz offline. Należy jednak zapamiętać, że kluczem do sukcesu jest umiarkowanie, zbyt agresywne akcję mogą zniechęcić klienta do utrzymywania relacji z marką.
W sieci warto postawić przede wszystkim na content marketing. Są to wszelkiego rodzaju treści, które udostępniane są klientom nieodpłatnie. Mogą być to wartościowe artykuły, materiały video oraz podcasty. Dzięki tym działaniom możliwe jest także prowadzenie spersonalizowanego remarketingu. Kolejnymi z zadań w sieci jest social media marketing, czyli szeroko zakrojone prace w mediach społecznościowych. Oprócz wszelkiego rodzaju wpisów czy konkursów, warto postawić także na ułatwienie komunikacji z potencjalnymi klientami. Dobrym krokiem jest zrezygnowanie z BOT-ów, automatów i nadanie rozmowom „ludzkiej twarzy”. Odpowiadanie na zapytania i wchodzenie z klientami w interakcje, pozwala na zbudowanie zaangażowanej społeczności, która będzie przekazywała informacje o marce dalej. Wciąż docenianą i skuteczną formą komunikacji jest także e-mail marketing.
Przedsiębiorcy poza siecią także mają szerokie pole do popisu związane z marketingowymi działaniami, które pozwolą na zbudowanie lojalnego grona nabywców. Bardzo dobrym pomysłem jest cykliczne organizowanie, sponsorowanie wszelakiego rodzaju eventach branżowych, a także branie w nich udziału. W wielu przypadkach może mieć to nie tylko działanie marketingowe, ale i PR. W kwestii budowania relacji offline warto także pamiętać o drobnych upominkach z okazji świąt dla klientów – udowodniono naukowo, że mają one bardzo duży wpływ na wzrost lojalności.
Co jeszcze buduje lojalność klienta?
Działania marketingowe to tylko kilka z możliwości pozwalających na zbudowanie lojalności konsumenckiej. Przede wszystkim także warto położyć duży nacisk na wysokiej jakości obsługę, zarówno w sieci, jak i „w realu” oraz doskonałe produkty czy usługi. Na szacunek do przedsiębiorstwa bardzo dobrze wypływa także pytanie klientów o feedback oraz właściwa reakcja na krytykę – ważne jest odpowiadanie w racjonalny, wyważony sposób oraz zaproponowanie rozwiązania. Nieprzychylne uwagi mogą zostać z powodzeniem wykorzystane w strategii rozwoju firmy. Docenianym przez wielu działaniem jest także nagradzanie najbardziej wiernych klientów marki, także bez okazji – może być to np. kod rabatowy albo wcześniejszy dostęp do pewnych produktów.